“دلار”، سلاح جدید امریکا برای مقابله با کشورهای منتقد
نوشته شده توسط : alipour
واحد پول ملی ایالات متحده مشهور به دلار که امروز تبدیل به واحد پول میان المللی گردیده به جای تبادلات مالی متاسفانه تبدیل به یک سلاح برای تقابل با کشورها گردیده است . 
“دلار”، 
سلاح نو امریکا برای رویارویی با کشورهای منتقد 
گروه خزانه و بیمه پایشگر– واحد پول ملی ایالات متحده معروف به دلار که امروز تبدیل به واحد پول دربین المللی شده به جای تبادلات مالی متاسفانه تبدیل به یک سلاح برای مقابله با کشورها گردیده است . 
 
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پایشگر، امریکا از پول ملی‌اش، که در سراسر عالم استفاده می‌شود، سلاحی ساخته است که از آن برای رویارویی با دشمنانش استفاده مینماید . بدون جایگاه اقتصادی فعلی ایالات متحده در جهان، هژمونی دلار در اقتصاد جهانی عارضه ها تاریخی مهمی داراست که به میانه قرن بیستم میلادی بازمی‌گردد . 
 
به گزارش فرارو، یکی از مهم‌ترین تحریم‌های ایالات متحده برعلیه ایران، تحریم دلاری می باشد . یعنی آمریکا اذن نمی‌دهد کشور‌ایران از دلار در تعاملات رسمی در بین المللی خود استعمال نماید . باوجود آنکه نهاد مشهور به جامعه ارتباطات مالی میان بانکی بین‌المللی، سوئیفت، در بلژیک بومی است و به نظر نظری تابع ضوابط اروپایی است، اما به استدلال هژمونی دلار آمریکا، آخر و عاقبت سوئیف مجبور شد دسترسی بانک‌های ایرانی، از گزاره بانک مرکزی، به خدماتش را قطع نماید . 
 
این هژمونی، برخی کشور‌های بزرگ، نظیر چین و روسیه و حتی اروپایی‌ها که متحدان نزدیک آمریکا به شمار می‌روند، را نگران کرده است . 
 
پس از رجوع تحریم‌های ایالات متحده در مقابل ایران، اروپایی‌ها برای نجات توافق هسته‌ای به جستجوی راهی برای انجام پرداخت‌های مالی به جمهوری اسلامی ایران پرداختند . البته با دیوار دلار بازخورد کردند . این دیوار به حدی بلند بود که هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، در ۲۲ آگوست ۲۰۱۸، طی یادداشتی در مجله هاندلزبلات، خواهان تاسیس یک سیستم پرداخت غیر وابسته اروپایی شد که وابسته به ایالات متحده نباشد . ماس تا آنجا پیش رفت که حتی خواستار تهیه طرح‌هایی برای تغییر‌و تحول نظم فعلی دنیا و تولید یک نظم جهانی جدید شد . 
 
علاوه بر این، مقارن با افزایش فشار ایالات متحده بر اروپایی‌ها جهت خروج شرکت‌هایشان از ایران، برخی مقامات اروپایی از خلق آمریکا انتقاد کردند . برونو لو میر، وزیر اقتصاد فرانسه، حتی ایالات متحده را به “پلیس اقتصادی کره زمین” تشبیه کرده و گفته این فرمان غیرقابل قبول می‌باشد . 
 
اکثر نفوذ اقتصادی آمریکا، از نفوذ دلار آن در اقتصاد دنیا ناشی می‌شود که سابقه کهن داراست . 
 
کنفرانس 
بریتون وودز؛ روزی که انگلیسی‌ها با دلار مخالفت کردند 
در اقتصاد جهانی امروزی، یک ارز (معمولا دلار آمریکا) وجود دارد، که نیز به تیتر ارز احتیاطی در اکثر وقت ها کشور‌ها از آن به کارگیری می گردد و نیز قیمت سایر ارز‌ها در برابر آن سنجیده میشود . در هم اکنون حاضر، ارز‌هایی همچون دلار و یورو چنین حالتی دارا‌هستند که یک امتیاز برای کشور‌های آمریکا و اروپا اکانت می گردد . 
 
دلار از سال ۱۹۴۴ به تدریج این امتیاز را کسب کرد . 
 
یک سال قبلی از نقطه پایان جنگ جهانی دوم، یعنی از یکم تا ۲۲ ژوئیه ۱۹۴۴، کنفرانس مالی و پولی اداره ملل متحد در بریتون وددز نیوهمپشایر برگزار شد . انگیزه این رویداد، که به کنفرانس بریتون وودز معروف شده است، تولید سازوکار‌های مالی برای عالم بود . ۴۴ کشور، از جمله شوروی، در این کنفرانس حضور داشتند . بعضا کشور‌های قدرتمند آن زمان، که در اثر نبرد جهانی دوم ویران شده بودند، در این کنفرانس دو پروژه را پباده سازی کردند تا به کشور‌های آسیب‌دیده کمک نمایند . پروژه نخست، بانک دربین المللی بازسازی و توسعه و گسترش (IBRD) بود و هدفش آماده کردن سرمایه بلندمدت برای کشور‌هایی بود که به یاری مالی نیاز فوری داشتند . پروژه دوم؛ صندوق در میان المللی پول (IMF) نام دارد، انگیزه آن تامین مالی اختلالات کوتاه بازه در پرداخت‌های دربین المللی بود تا نرخ‌های تبادل ارز‌ها را باثبات نماید . 
 
جان مینارد کینز، اقتصاددان برجسته بریتانیایی، در کنفرانس بریتون وودز، پیشنهاد بخشید که برای تسهیل پرداخت‌های بین المللی یک واحد ارزی جهانی به اسم بانکور (bancor) و یک بانک مرکزی جهانی به نام International Clearing Union تاسیس شود . هیئت آمریکا به رهبری هاری دکستر وایت، قاطعانه با این سفارش مخالفت کرد . 
 
اروپایی‌ها، که در آن مدت به عامل مبارزه جهانی دوم تضعیف گردیده بودند، نتوانستند در برابر شروط ایالات متحده مقاومت نمایند و سرنوشت خواسته‌های ایالات متحده در کنفرانس بریتون وودز به کشور‌ها زور شد . نظام مالی که آن گاه از این کنفرانس تشکیل شد، به نفع آمریکا بود . 
 
درصورتی که پیشنهاد کینز اجرایی می‌شد، دلار آمریکا نفوذ امروزی را نداشت . چرا که طبق پیشنهاد مزبور، ارز جدیدالتاسیس بانکور به هیچ کشوری وابستگی نداشت و در واقع یک ارز فراملی میباشد که توسط بانک مرکزی جهانی (ICU) اداره می شود . 
پایگاه خبری تحلیلی
 
امروز، پس از اعمال تحریم‌های ایالات متحده بر کشور‌ایران و ناتوانی سوئیفت در برابر آمریکا، توشه دیگر بقیه کشور‌های کار کشته به اندیشه رویا رویی با دلار افتاده‌اند . برخی اقتصاددانان معتقدند که روسیه و چین دیر یا این که زود به دنبال سازوکار‌های مالی‌ای خواهند رفت که آمریکا دیگر نفوذ چندانی در آن ها نداشته باشد . اروپایی‌ها نیز نه صرفا با این سازوکار‌ها مخالفت نخواهند کرد بلکه احتمالا از آن ها حمایت خواهند کرد . 




:: برچسب‌ها: پایگاه خبری تحلیلی ,
:: بازدید از این مطلب : 438
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 26 آبان 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: